Každý, kdo poskytuje nějaké služby či prodává výrobky, řeší, jakým způsobem přimět své zákazníky k opětovnému využití služeb nebo nákupu dalších výrobků, nebo v budoucnu nákupu toho stejného.

Je několik cest, jak své zákazníky udržet v kontaktu s Vámi, a tak s nimi budovat vztah, který Vám pomůže v tom, že když Vaše služby nebo produkty bude zákazník opět potřebovat, pravděpodobně sáhne opět po Vás. Lidé neradi zkouší nové věci a pokud jsou s něčím spokojení, tak raději využijí stejnou službu nebo produkt. Je ale třeba, aby si na Vás vzpomněli, proto je potřeba budovat vztah.

Jsou v zásadě 2 způsoby budování vztahu se zákazníkem. Osobním kontaktem nebo online kanály. V ideálním případě propojit obojí. Osobní kontakt se dnes vytlačuje z obchodu, přitom je to ten klíč, který funguje nejvíce.

OSOBNÍ KONTAKT

Už několikrát se mi stalo, že nás oslovil potenciální klient, že by od nás chtěl udělat web, ať mu pošlu nacenění a nějakou nabídku. Vždycky se snažím s takovým klientem sejít a probrat vše osobně, vysvětlit mu, jak pracujeme, co od nás může očekávat, a také zda si sedíme lidsky. Téměř vždy takový obchod dopadne, protože potenciální klient vidí, že, vím, o čem mluvím, že mi jde o kvalitu a dobře odvedenou práci, a že se s námi bude asi dobře spolupracovat. Tomu se žádná online nabídka nevyrovná, i když je levnější. Ten pocit z osobní schůzky do e-mailu prostě nedostanete. Takže pokud je to pro Vaše služby nebo produkty možné, určitě jděte v rámci možností co nejvíce do osobního kontaktu.

To platí i pro udržení vztahu s klientem. Po nějaké době zajít na kávu nebo mu zavolat, jak se daří, je to nejmenší. Protože projevujete lidský zájem a o ten přeci každý z nás stojí. Je nám příjemné, že se o nás někdo zajímá. Jednak tím tedy o sobě dáte vědět, za druhé se třeba zrovna trefíte do období, kdy bude klient Vaši službu či produkt opět potřebovat. Nebo si na Vás vzpomene u piva s kamarádem, který se zrovna zmínil, že by něco, co zrovna vy prodáváte, potřebovat. A hned máte osobní doporučení v kapse. A to funguje více, než tisíc reklam.

Samozřejmě, pokud se věnujete e-shopovému nebo jinému online podnikání, osobní kontakt nedává smysl a bude pro Vás řešením použití online kanálů.

E-MAIL MARKETING

Druhým způsobem, jak asi tušíte, je e-mail marketing. Jak jsem již zmínila, těžko nahradí osobní kontakt, ale zase je mnohem efektivnější, protože naráz oslovíte třeba stovky klientů, a tudíž je i méně náročný nákladově.

Vytvořit kvalitní e-mail, je již dnes díky různým aplikacím hračka. Já mám vyzkoušen Smart-emailing a Ecomail, ale je jich na trhu určitě mnohem více. Tyhle mi přijdou asi takové nejrozšířenější. Je u nich fajn, že každá aplikace nabízí nějaký zkušební režim zdarma, tuším že do 100 kontaktů nic neplatíte. Hlavní výhodou je, že Vám pomohou splnit GDPR nařízení, protože jsou tak rovnou nastavené (double opt-in, souhlasy, automatické odhlášení v každém e-mailu, evidence databáze atd.).

Hlavní výhodou ale je, že e-mail vypadá hezky a profesionálně. Můžete si tam nastavit z jejich šablony pěknou grafiku daného mejlu, což v očích Vašich zákazníků určitě zaboduje. Pokud tedy vytvoříte graficky pěkný e-mail, který doplníte o nějaký zajímavý text, máte vyhráno.

Co do takových e-mailů psát?

Samozřejmě musíte vycházet z Vašeho byznysu, abyste nepsali věci, které se Vás netýkají, tím si asi promo moc neuděláte a ani byste to vzhledem k GDPR dělat neměli. Určitě je dobré se připomenout nějakou akční nabídkou nebo nějakým zajímavým článkem či informací. Něco, co může Vašemu klientovi pomoci. Informace, které pro něj mohou být nějak užitečně. Jinak to totiž bude spíše spam, jakmile nebudete mít zajímavý obsah, je lepší e-maily neposílat. To je zlaté pravidlo, které Vám ušetří spíše negativní reklamu, a i peníze za rozesílku.

Co se týče pravidelnosti rozesílky e-mailů, zase to s nimi nepřehánějte. Uvědomte si, kolik takových e-mailů z různých společností každému chodí a spadnout do kolonky obtěžující e-mailů, je tak celkem jednoduché. Stačí opravdu jednou za čas. Já jsem zastáncem toho, že u služeb se zajímavým obsahem na bázi blogových článků nebo třeba školení a akci, stačí posílat tak jednou za měsíc až dva. U jiných služeb klidně stačí jednou za čtvrt nebo půl roku. E-shopy jsou samozřejmě kapitola sama o sobě a tam záleží na komplexnější marketingové strategii. Častěji bych newslettery ale všeobecně neposílala.

Rada na závěr

Pokud je to ve vašem byznyse jen trochu možné, držte se osobního kontaktu, protože byznys je o vztahu se zákazníkem. A občas si pomozte tím, že se připomenete zajímavým e-mailem, který bude pěkně vypadat a mít obsah, který Váš zákazník ocení.

 

Pokud se Vám náš blog líbí, staňte se fanouškem naší stránky na facebooku a žádný zajímavý článek už Vám neunikne.